Defekty pneu – jak jim předejít a popřípadě jak je řešit
Jak defektu předejít
Existuje hned několik způsobů, jak defektu předejít nebo popřípadě jej dočasně i natrvalo odstranit. Nejlepší obranou je především prevence, proto je důležité se před a během jízdy zaměřit na následující:
- Kontrolujte tlak v pneumatikách, především před delší cestou a v létě, kdy nastávající větší rozdíly venkovních teplot. Podhuštěné pneumatiky jsou k defektům mnohem náchylnější.
- Nepřetěžujte vozidlo
- Nezjezděte po krajnici
- Neparkujte na obrubníku
- Ideálně jezděte především na upravených silnicích, kde je kvalitní povrch
V případě, že k defektu během jízdy dojde, neměli bychom rychle sešlápnout brzdu, ale pozvolna zastavit na bezpečném místě a zapneme výstražná světla. Než vystoupíme z vozidla, měli bychom mít nasazenou reflexní vestu, aby nás ostatní řidiči nepřehlédli. Důležité je také nezapomenout na výstražný trojúhelník, který by měl být minimálně 50 m za autem, na dálnici pak 100 m za autem.
Jak případný defekt odstranit
Podle platné legislativy patří k povinné výbavě každého automobilu sada na výměnu pneumatiky. Vlivem vývoje technologií není již od září 2009 povinné vozit v automobilu rezervní pneu, protože sami výrobci pneumatik přicházejí s alternativami, které umožňují jízdu s defektem a bezpečný dojezd do cíle bez nutnosti jeho opravy. Mezi nejzákladnější metody, jak se vypořádat s defektem pneumatik patří:
- Lepící sady
- Run-flat pneumatiky
- Pneumatiky s těsnící vrstvou
- Rezervní pneumatiky
- Asistenční služby
Lepící sady
Jedná se pouze o nouzové řešení, které vám poškozenou pneumatiku neopraví, proto je doporučováno sebou vozit raději i rezervu. Samotné lepení poškozené místo zacelí a vy tak bez nutnosti demontáže kola můžete dojet do cíle. Je však potřeba co nejdříve zajet do pneuservisu. Lepící sada se aplikuje přes ventilek a pneumatiku je potřeba také dofouknout. Doporučená rychlost jízdy je do 80 km/h.
Runflat pneumatiky
Bočnice runflat pneumatik jsou natolik zesílené, že v případě jejich defektu – úniku tlaku – nenastane úplná deformace. Proto s nimi můžeme bezpečně dojet k nejbližšímu pneuservisu, bez nutnosti opravy na cestě. Dojezd s runflat pneumatikou, která má defekt, je omezen na přibližně 80 km, při maximální rychlosti 80 km/h. Nevýhodou těchto pneumatik je vyšší pořizovací cena, protože musí být na vozidle na všech čtyřech kolech současně, a navíc musí být vozidlo vybaveno systémem na kontrolu tlaku.
Pneumatiky s těsnící vrstvou
V dnešní době můžete také použít některé ze speciálních pneumatik, které jsou odolnější proti defektům. Těsnící hmota uvnitř pneumatiky je nanesena přímo z výroby, takže dokonale přilne k povrchu směsi, je rovnoměrně rozložená a udržuje si vysokou elasticitu po celou dobu životnosti pneumatiky. Jednou z takových pneumatik nabízí i výrobce Continental – pneumatiky s technologií ContiSeal. Tato technologie zajišťuje okamžité zacelení průpichů běhounu do průměru až 5 mm bez ztráty tlaku. V případě propíchnutí cizími objekty, jako jsou například hřebíky, není třeba pneumatiku hned vyměňovat u krajnice.
Výhodou pneumatik s těsnící vrstvou je také to, že je nemusíte mít na všech kolech vozidla zároveň jako například u run-flat pneumatik. Musíte ale počítat s vyššími pořizovacími náklady.
Rezerva pneumatiky
Rezerva patří stále mezi nejčastější varianty, jak se vypořádat s defektem pneumatiky. Po výměně plnohodnotné pneumatiky (ne pouze dojezdové) nejste omezen rychlostí jízdy a snadno tím vyřešíte i defekt bočnice pneumatiky, který zatím žádný jiný systém neřeší. Nevýhodou je bohužel samotný proces výměny, který není úplně jednoduchý, a ne každý si na něj sám troufne.
Asistenční služby
Snadnou a dnes již populární cestou pro vyřešení defektu je využití asistenční služby. Stačí zavolat a technik dojede za vámi. Jakmile vám pneumatiku opraví, můžete pokračovat dál. Ovšem pokud se vám defekt stane dále od města, musíte počítat s delším dojezdovým časem mechanika.