Nové značení pneumatik – zlepší nákup nových pneumatik
Na nových štítcích budou upraveny třídy valivého odporu a účinnosti brzdění na mokré vozovce. Hlučnost se bude uvádět jako množství decibelů a písmeny A, B nebo C. Spotřebitelé navíc získají přístup k doplňujícím informacím o konkrétní pneumatice v databázi EU i po načtení QR kódu na štítku, který se nachází v pravém horním rohu štítku pneumatiky.
Další změna platí pro pneumatiky na osobní vozidla (třída C1), u kterých se mohou objevit dva nové piktogramy. Prvním z nich je piktogram sněhové vločky v hoře, informuje o prokazatelných vlastnostech záběru pneumatiky na sněhovém povrchu, označovaná někdy jako 3PMSF (Three-Peak Mountain Snowflake), které je v některých zemích EU u zimních pneumatik již povinné.
Druhý piktogram je určen především pro skandinávské země a definuje záběr pneumatik na ledovém povrchu. Toto označení by měly mít především pneumatiky s měkkou směsí, které se ovšem ve střední Evropě nepoužívají. Od května 2021 musí být informace na štítku pneumatiky v EU dostupné i na pneumatikách určených pro těžká užitková vozidla (třída C3).
Pokud jde o základní třídy A až C, ty zůstávají na novém štítku beze změny. Pro pneumatiky na osobní a dodávková vozidla (kategorie C1 a C2) již bude využita i třída D, do které se přesunou pneumatiky z původní třídy E. Pneumatiky s vlastnostmi na úrovni tříd F a G se nově posunou do třídy E. Současně platí, že se omezí maximálně povolené hodnoty valivého odporu a brzdné dráhy na mokrém povrchu. Štítek by tak měl být srozumitelnější a řidiči lépe informovaní.
Nový štítek pro pneumatiky v EU je navržen tak, aby pomohl zákazníkovi vybrat si pneu s vyšší úsporou paliva a zároveň mu poskytl informace o brzdných vzdálenostech. Volba pneumatik s nižším valivým odporem může vést k zásadním úsporám palivových nákladů a také k nižším emisím. Přehledné informace o přilnavosti na mokré vozovce zvýší bezpečnost provozu, zatímco informace o hluku při jízdě pomáhá snižovat emisní hladiny hluku způsobené silničním provozem.