SPRÁVNÝ TLAK V PNEUMATIKÁCH
Správný tlak v pneumatikách je důležitá pro dosažení optimálních jízdních vlastností automobilu. Udržovat tedy pneumatiky správně nafoukané je povinností každého zodpovědného řidiče. Je však třeba mít z neustálého sledování tlaku v pneumatikách těžkou hlavu?
Výrobci pneumatik a automobilů tvrdí, že kontrolu a nastavení tlaku v pneumatikách je třeba provádět každé dva týdny a před každou delší cestou. To by znamenalo "natlakovat" pneumatiky zhruba při každém tankování. Ruku na srdce, kdo z vás to tak dělá?
JDE TO I JEDNODUŠEJI
Správný tlak v pneumatikách ovlivňuje ovládání vozidla, brzdnou dráhu a celkové chování auta na silnici. Tuto skutečnost si uvědomuje i Evropská unie. Proto vydala směrnici, podle které má každé nové auto vyrobené po 1. 11. 2014 snímače tlaku v pneumatikách.
S nimi to jde jednodušší. Jednoduše se vozíte a když vám auto "blikne", že je třeba dofouknout pneumatiky, tak to uděláte. Šikovné, že?
JAK NASTAVIT SPRÁVNÝ TLAK V PNEUMATIKÁCH
Když vám to vaše nové autíčko blikne, že je třeba opět dosáhnout správný tlak v pneumatikách, stačí navštívit některou z čerpacích stanic. Na většině z nich se nachází přístroj na kontrolu a "huštění" pneumatik. Každý přístroj je jiný, takže si předtím přečtěte návod nebo požádejte pracovníka čerpací stanice, aby vám s tím pomohl. Ideálně nechte pneumatiky před huštěním trochu „odpočinout“, abyste měřili tlak ve studených pneumatikách a ne v jízdou zahřátých.
JEDEN OBECNÝ OPTIMÁLNÍ TLAK NEEXISTUJE
Pokud čekáte odpověď, na jaký tlak máte nastavit pneumatiky své vozidlo, čekáte marně. Jeden obecný správný tlak v pneumatikách neexistuje. Každé auto má výrobcem předepsaný tlak. Správný tlak v pneumatikách se totiž liší podle nápravy, rozměru použitého obutí, zatíženosti vozidla a sezóny. Automobilka tyto informace navíc udává pro každý model auta zvlášť. Podívejte se na rám předních (nejčastěji řidičových) dveří nebo na vnitřní stranu krytu palivové nádrže, případně si vezměte manuál. Tam najdete tabulku správných hodnot tlaku pro vaše pneumatiky.
NASTAVTE HO I V REZERVNÍM KOLE
Pokud máte v autě rezervní kolo, nezapomeňte kontrolovat tlak i v něm. Kdybyste ho potřebovali například na silnici v noci použít, velmi těžko by se vám sháněl kompresor.
V SERVISU VÁM TO USNADNÍ
Pokud vám připadá kontrola a nastavení tlaku pneumatik složité, spolehněte se na odborníky. V servisu by vám měli při každém přezutí letních a zimních pneumatik nastavit vždy správný tlak v pneumatikách. Zároveň vám odborně poradí a odpoví na zvídavé otázky.
A JAKÉ JSOU RIZIKA PODHUŠTĚNÍ?
Mnoho řidičů si neuvědomuje, jaká rizika hrozí při podhuštěných pneumatikách. Zatímco vyšší spotřeba (která se může zvýšit až o 20%) a větší opotřebení plášťů jsou jen nepříjemnosti, horší ovladatelnost vozidla a vyšší brzdná dráha mohou být pro vás i posádku vašeho automobilu velmi nebezpečné. Rovněž hrozí větší riziko defektu, což může mít za následek nehodu i na místech, kde by se jindy nestala.