Zastavte včas díky správné funkčnosti brzdového systému vašeho vozu
Nutnost výměny doporučuje váš servis, který při pravidelné výměně brzdové kapaliny kontroluje i míru opotřebení nebo poškození těchto komponentů.
Proč měnit brzdovou kapalinu?
Brzdová kapalina má schopnost pohlcovat vzdušnou vlhkost. Díky tomu klesá bod jejího varu a negativně se mění provozní vlastnosti. Sníženým účinkem brzdového systému se prodlužuje brzdná dráha. Za určitých podmínek může dokonce dojít k úplnému selhání brzd. Vlhkost obsažená v brzdové kapalině má negativní vliv i na celkový stav brzdové soustavy. Způsobuje korozi kovových komponentů, s kterými přichází do styku. Tyto komponenty je pak nutné měnit, což zase zbytečně navyšuje náklady na provoz vozidla Proto je nutná nejen pravidelná kontrola bodu varu brzdové kapaliny, ale i její pravidelná výměna.
Nechte si zkontrolovat brzdy!
Dnešní vozidla jsou vybavena moderními brzdovými systémy (asistenty), které zajišťují řiditelnost vozidla i při nouzovém brzdění a také korigují jízdu řidiče, při případném smyku. Žádný z těchto systémů však nemůže fungovat správně, pokud není v pořádku základní mechanika brzd. Dalším rizikem jsou vysoké teploty vznikající při intenzivním brzdění. Mezi třecími materiály často dochází k teplotám přesahujících 700 °C. Velmi častá závada je tzv. přidírání brzd. Ta vede – kromě jiného – ke zvýšeným teplotám kola a tím i nárůstu tlaku v pneumatice, což způsobí nadměrné opotřebení pneumatiky ve středové části dezénu a zkrácení její životnosti.
Příčiny nerovnoměrného opotřebení destiček
I když je pravda, že moderní brzdové systémy již málokdy selžou, jejich opotřebení vlivem času zabránit nelze. Mezi základní kontroly patří pravidelná kontrola brzdových destiček a kotoučů. Ta může signalizovat, v jakém stavu brzdy skutečně jsou a často odhalí i další příčiny poklesu brzdového účinku Vašeho vozu. Často se stává, že jsou brzdové destičky opotřebované nerovnoměrně a tím oslabují brzdný účinek. A jaké jsou nejčastější příčiny nerovnoměrného opotřebení?
- Špatná instalace – Mnoho případů vzniká právě nesprávnou instalací destiček na své místo.
- Poškozený brzdový kotouč – kotouč se může poškodit zejména vysokou teplotou, kdy dochází k jeho zkřivení a kontakt s destičkami není pak rovnoměrný.
- Poškozený píst – při jeho poškození dochází k omezení pohybu pístu. To způsobuje horší brzdný účinek a vyšší opotřebení brzdové destičky.
- Znečištění komponentů – základním krokem ke správnému fungování brzdového systému je pečlivé vyčištění povrchu kotouče a destiček od prachu a dalších nečistot. Vyčištění pohyblivých částí brzdového třmenu je třeba namazat vhodným, k tomu určeným, mazivem.